Позакласний захід для 3 класу

 

 

Funny English

Мета заходу: розвивати мову учнів, узагальнити знання, здобуті на уроках англійської мови, розвивати вміння працювати в колективі та приймати спільне рішення, виховувати повагу до різних країн.

Оформлення: телевізор, ноутбук, презентація, картки з літерами, емблеми команд, грамоти.

Хід заходу:

I. Організаційний момент. Привітання ведучого

(Слайд 1)

Teacher: Good afternoon, children and our guests! I’m very glad to see you here. Now we shall organize a competition called "Funny English”. Two teams will take part in a game of the most quick-witted and the cleverest. It’s time to introduce yourselves. Who is the captain of the 1st team?

(Слайд 2)

P1: I’m the captain of the team. The name of our team is «Smile».

Teacher: Who is the captain of the 2nd team?

P2: I’m the captain of the team. The name of our team is "Rainbow”.

 

Teacher: Today all of you have a good chance to improve your English during the game. I have invited a competent jury to count the points. The members of our jury are your teachers ….

(Слайд 3)

Now I’m going to teach you how to play this game. The game has 8 contests, they are:

1. The ABC game.

2. A magic square.

3. Parts and wholes.

4. Find the mistake

5. Hidden words.

6. A tongue-twister.

7. The right choice.

8. Cities and countries

Well, I wish you success. Be active, honest and helpful!

 

II. Основний етап.

(Слайд 4)

Teacher: And now we come to the 1st contest of the game called "The ABC game”. Kids, you’ll get some letters from the English alphabet. You must put the letters in the right order, so as to get the name of the English-speaking country. You have 1 minute at your disposal. Each team can get 5 points.

(Картки з літерами:

1. Е, N, G, L, A, N, D.

2. A, M, E, R, I, C, A.

(Слайд 5)

Teacher: And now we come to the 2nd contest which is called "A magic square”.

(Слайд 6)

Teacher: Look at the square, each team will take turns in answering questions. You’ll choose any number. Captains will have an opportunity to choose the number.

(Капітан вибирає номер завдання, команда відповідає)

 

You can get 5 points for the right answer.

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

1. Say or sing the English alphabet.

2. Name 5 colours.

3. Name 5 parts of body.

4. Name 5 school subjects.

5. You’re lucky! You won a prize!

6. Name 5 sorts of vegetables and fruit.

7. Name 5 school things.

8. Name 5 professions.

9. Name 5 months.

(Діти швидко та весело відповідають на запитання, якщо дістається номер

5, команда просто отримує 5 балів)

(Слайд 7)

Teacher: The 3rd contest is called "Parts and wholes”. I need 1 pupil from each team. You should combine these parts so as to get a popular name of cartoons. Who will be the first?

You can get 1 point for each right answer.

1. Mickey                                       a) Claus

2. Kung Fu                                     b) Duck

3. Robinson                                   c) Pooh

4. Tom and                                    d) Mouse

5. Donald                                       e) Panda

6. Winny-the-                                 f) Crusoe

7. Santa                                          g) Jerry

(Слайд 8)

(Слайд 9)

Teacher: Our next contest is called «Find the mistake»

1. I have 5 book. ( books)

2. They is sisters. ( are)

3. What is your names? ( name)

4. I see one dogs ( dog)

Each team will get a list of sentences. You should find and change the mistake. You have 2 minutes. You can get 1 point for each right answer.

(Слайд 10)

(Слайд 11)

Teacher: Attention, please! The 5th contest is called "Hidden words”. This round is for the captains. Find, please, the animals hiding in the following sentences! You can get 5 points for each right answer.

Example: Close the door at once! (Rat)

 

I. 1. If I shout, he’ll hear me. (Fish)

 

2. He’ll come to America tomorrow. (Cat)

II.

1. Do good workers succeed? (Dog)

2. If Roger comes, we’ll begin. (Frog)

(Слайд 12)

(Слайд 13)

Teacher: The following task is for the rest. I need 1 pupil from each team. You should read the tongue-twister as quickly as you can 3 times. You can get 5 points.

a. Put your head on your bed.

b. Run round the playground.

(Слайд 14)

Teacher: The 7th contest is called "The right choice”. It’s very important to make the right choice in our life: the right choice of a color, a hobby, a friend. Each team should answer my questions. You’ll get the cards with the letters a, b, c. Choose the right answer and show us the card. Each team can get 1 point for the right answer.

 

1. The capital of Ukraine is

a) London b) Paris c) Kiev

2. The holiday in winter is

a) Easter b) New Year c) Halloween

3. The colour of rose is

a) red b) blue c) black.

4. The season of the year is

a) Monday b) December c) spring

(Слайд 15)

Teacher: One more contest. It’s called "Cities and countries”. You should answer my

questions. The team which answers the first and correctly wins. You can get 1 point for

each right answer.

1. What is the capital of France? ( Paris)

2. What is the capital of Russia? ( Moscow)

3. What is the capital of Italy? ( Rim)

4. What is the capital of Germany? ( Berlin)

5. What is the capital of USA? ( Washington)

6. What is the capital of Belorussia? ( Minsk)

7. What is the capital of Great Britain? ( London)

(Слайд 16)

III. Заключна частина. Підсумок заходу.

Jury: The score is… and the team( …. ) is the winner.

(Переможці отримують грамоти)

Reflection.

Do you like our game? Will you take part in such games more?

 

If you didn’t win the game, don’t worry, you are all clever guys!

 

 

 

 

 

Сценарній засідання Євроклубу

«Подорож країнами ЄС»

 

Мета: презентувати Євроклуб Вознесенської гімназії «Орієнтир», поглибити знання молоді про країни Європейського Союзу, популяризувати вивчення європейських мов, розвивати толерантність у старшокласників.

 

Обладнання: комп’ютер, проектор, настінний екран, презентація  Power Point,

 

Хід засідання:

 

Вступне слово вчителя: Шановні учасники нашої зустрічі! Дозвольте привітати Вас  і почати наше зібрання звучанням  Гімну ЄС.

(звучить гімн ЄС). Мелодія № 1

Ми з вами живемо у новому періоді історії нашої держави, яка отримала можливість безпосереднього спілкування з іншими державами. Сьогодні наша країна є активним партнером у міжнародному житті і глобальних процесах світу. Це є найкращим способом побудови нашої демократичної держави і зміцнення її позицій у світі.

Ми зібралися у цьому залі з метою спілкування на тему «Парад країн ЄС та їх мови», щоб поглибити знання учнів про країни ЄС та дізнатися дещо цікаве про їх мови та культуру.

 

Голова клубу: (1 слайд) Але спочатку ми хотіли б презентувати Вам наш гімназійний Євроклуб «Я – українець. Я - європеєць».

(2 слайд)

Девіз Євроклубу: «Знання та культура, толерантність та закон»

(3 слайд)

Почесний президент – Стреліна Віра Октавіанівна (директор Вознесенської гімназії «Орієнтир»)

Керівник – Радченко Наталя Володимирівна (вчитель англ. мови)

Напрямок роботи - інформаційно-просвітницька діяльність щодо питань європейської інтеграції.

(4 слайд)

Мета клубу:

       Активізувати інформаційно-просвітницьку діяльність учасників навчально-виховного процесу школи з питань європейської інтеграції України шляхом роботи клубу “ Я – українець. Я - європеєць”.

(5 слайд)

СТРУКТУРА ЄВРОКЛУБУ

Голова Клубу:  Селівестер Дар’я

Помічник:  Мироненко Катерина

Скарбник:   Радченко Євгеній

 

Адміністратор:  Курилів Тетяна

Організатор:  Руденко Тетяна

Художник:   Мироненко Каріна

Секретар:   Браташ Владислав

 В Євроклубі також існують секції: секція культурно-масових заходів (куратор Браташ Вікторія Вікторівна); лінгвістична та країнознавча секції (куратор Єпіфанцева Вікторія Майорівна та Антоненко Анатолій Валерійович), секція роботи в Інтернеті та листування (куратор Ткаченко Дар’я Юріївна).

 

Учень 1. Проект Євроклубу інтегрований, у процесі реалізації проекту учні використовують та поглиблюють знання з історії України та всесвітньої історії, географії, української та англійської мов, літератури та культури.

 

(6 слайд)

Учень 2.

Партнерські зв’язки Євроклубу:

Відділ освіти Мелітопольської РДА

Соціально-гуманітарний та філологічний факультети МДПУ

Кафедра соціології МДПУ

Вознесенська ЗОШ

Таврійська ТДАТУ

Победнинська ЗШ Джанкойського району АР Крим

Мелітопольський інститут державного муніципального управління. Навчальний центр Гете

Зальцбургська Ініціатива. Етика (Австрія)

Центр українознавства філософського факультету Київського національного університету ім. Т.Г.Шевченка

(Музика «Одинокий пастух») Мелодія № 2

 

Учень 3. Кожна країна розвивається своїм шляхом, віками формуються її культура, мова, менталітет. Ми повинні своїми моральними цінностями та надбаннями помножувати їх та розвивати, але щоб упевненими кроками йти вперед, ми також повинні цікавитися культурою та звичаями інших країн, тож проект «Я – українець. Я – європеєць.» створено саме для цього.

 

Учень 4. (7 слайд)

Моя любов до Вітчизни не примушує мене заплющувати очі на досягнення іноземців. Навпаки, чим більше я люблю Вітчизну, тим більше намагаюсь збагатити мою країну скарбами, здобутими не з її надр. Так сказав Вольтер.

А наш Т. Г. Шевченко  научав:

 

Учітесь, читайте,

І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь.

 

Щоб рухатись уперед, потрібно не лише любити Батьківщину, а й знати та поважати своїх сусідів. Ми живемо в унісон з Європою, мислимо по-європейськи, у нас спільні ідеали.

(Музика виключається)

 

(8 слайд)

Учень 5. Ми раді вас вітати на нашому засіданні. Розпочнемо його з розминки.

Розгадай цифри, пов’язані з ЄС.

 

Ø     9 травня 1950 р.

(день народження ЄС, день проголошення декларації Шумана як ключ до миру та добробуту на континенті. У День Європи жителі України відзначають день спільних цінностей, спільної історії всіх націй континенту.)

Ø     27 (кількість країн ЄС)

Ø     12 (кількість зірочок на прапорі ЄС)

Ø     17 (кількість країн, в яких грошова одиниця – євро)

Ø   9 (гімн ЄС – 9-та симфонія Бетховена «Ода радості» Без слів, універсальною мовою музики, гімн виражає ідеали свободи, миру та солідарності, на яких тримається Європа.)

 

(9 слайд)

Учень 6.  Які це – європейські цінності?

Основними нормами й принципами функціонування європейської спільноти є:

Ø     Демократія

Ø     Верховенство права

Ø     Рівні умови для всіх

Ø     Побудова суспільства турботи й справедливості

Ø     Повага до себе й інших

Ø     Мир

 

Координатор: Для нашої країни 2012 рік був  роком прийому фінальної частини чемпіонату ЄВРО-2012, яку прийматимали Україна і Польща. «Ми робимо все, щоб він став великим спортивним святом, яке об'єднає весь континент», - підкреслив Президент.

Завдяки Єврочемпіонату ми ближче познайомились з європейцями, а європейці краще пізнали Україну.

Дякуємо всім за увагу та запрошуємо усіх у подорож. Перша країна, до якої ми помандруємо - Словаччина.

 

(10 слайд)

Учень 7 Словаччина

Фон (звучить словацька народна пісня) Мелодія № 3

Привітання: добер дан

Легенда про графиню

Словаччину ще називають країною замків. Одним з найвідоміших є Чахтицький замок на заході країни, який у середньовіччі належав Єлизаветі Баторі, яка увійшла в історію, як «кривава графиня». За легендою графиня одного разу вдарила свою служницю по обличчю. Кров з носа дівчини бризнула на шкіру графині, після чого Єлизаветі здалося, що вона стала краще виглядати. За легендами, у Єлизавети була залізна діжа, де жертва стікала кров’ю, якою потім наповнювалась кам’яна ванна, в якій графиня купалась. Останні чотири роки життя графиня провела заточена у власному замку в замурованій кімнаті, де був лише вузький отвір для подачі їжі. Ув’язнення в таких жахливих умовах закінчилося для графині самогубством. Ходять легенди, що привид графині і сьогодні з’являється у стінах Чахтицького замку.

 

(11 слайд)

Учень 8 Ірландія

Фон (звучить ірландська народна пісня) Мелодія № 4

Доброго дня - god dag

Легенда про вікінгів

В один з червневих днів 793 р. ченці монастиря на острові Ліндісфарн, поблизу узбережжя Нортумбрії, побачили в морі вітрила. Поява корабля в цьому відкритому всім вітрам і бурям негостинному куточку Північно-Східної Англії було рідкісною подією. Ось уже більш як півтораста років служителі монастиря Ліндісфарн, заснованого ірландськими та шотландськими місіонерами, жили самотньо, у суворому аскетизмі, проводячи час у молитвах і господарських заняттях. Їх мирне життя було мало пов’язане з подіями зовнішнього світу і не порушувалася ними. Тому при вигляді чотирикутних вітрил кораблів, наближалися до острова ченці не зазнали великого хвилювання. Які ж були їх подив і жах, коли на берег зійшли воїни в кольчугах з бойовими сокирами в руках. Прохання про помилування і благання, звернені до Бога, не подіяли: монастир був зруйнований і спалений, дорогоцінні дароносиці та інші святі речі, шати священиків і все майно розграбовані прибульцями, багато ченців вбито, інших захоплено в полон і відвезено геть від рідних берегів. Камінь, як згадка про ці події, споруджений згодом у Ліндісфарн, красномовно оповідає про пережиту ченцями трагедію. На одній із його сторін висічені фігури людей, які схилилися перед хрестом і моляться, на іншій - йдуть один за одним воїни із занесеними для смертельного удару бойовими сокирами.

 

(12 слайд)

Учень 1.Іспанія

Фон (звучить іспанська народна пісня) Мелодія № 5

Привітання: buenoz diaz (привіт)

Легенда про скрипку

Пела грустно Дьявольская скрипка,

Души, в ней сидящие, рыдали.

И играла на губах улыбка

Тех людей, что за любовь страдали.

За один лишь миг земного счастья

Отдали они свои тела,

Отдали и души в одночасье,

Только скрипка и не умерла. 

 И с тех пор судьба ее трагична,

Ей дано смеяться и рыдать,

Но в ее напеве необычном

Только слезы можно угадать.

Только слезы боли и забвенья, 

Лишь рыданья тысячи людей,

Что в любви черпали вдохновенье,

Превращая в белых голубей

Черных воронов, гнездившихся на струнах,

Ожидая темный урожай

Черных воронов в унылых красных лунах,

Приносящих горе и печаль.

Умирали мастера и виртуозы, 

Умирали люди и года, 

Только скрипка все играет слезы,

Лишь любовь прощая иногда.

 

(13, 14 слайд)

Учень 2.

Фон (звучить польська народна пісня) Мелодія № 6

Польща

Witam!

Легенда про створення герба Польщі

За легендою, білого орла, який у подальшому став гербом Польської держави, побачив легендарний Лех разом зі своїми братами Чехом і Русом – родоначальниками слов’янських народів. У тому місці, де це трапилось, Лех заснував місто і назвав його Гніздо, тому що орел кружляв над своїм гніздом. Спочатку орел був особистим знаком Пшемисла ІІ, коронованого у 1295 році. За півстоліття він став загальнодержавним символом. Нинішній герб було затверджено у 1990 році.

(пісня у виконанні Мироненко Карини) Мелодія № 7

(звучить легка музика) Мелодія № 8

 

Координатор:

Дякуємо за мандрівку. Пропонуємо пограти у гру «Галопом по Європі».

Отож, починаємо гру.

1.Найбільша за площею європейська держава, це… (Україна)

2.Країна гейзерів та вулканів… (Ісландія)

3.  Скільки країн перетинає друга за довжиною річка Європи – Дунай? (14)

4. Острів Великобританія відділяє від суходолу протока… (Ла-Манш)

5.  Оксфорд, Кембридж – … (університетські міста)

6.  Яка країна є батьківщиною всесвітньо відомих письменників Вільяма Шекспіра, Чарльза Діккенса, Роберта Бернса ? (Великобританія)

7.  Столиця європейської держави, через яку протікає річка Вісла. (Варшава)

8. Країна знаменита тим, що дала більше всіх лауреатів Нобелівської премії в перерахунку на мільйон жителів, а римський папа Павло VI назвав її «островом щасливих». (Австрія)

9. Найглибша в світі печера Жан-Бернар, глибиною близько 1600 м, знаходиться у … (Франція)

10. Батьківщина олімпійських ігор і марафонського бігу  - … (Греція)

11. «Стальне герцогство»  -  … (Люксембург)

12. Країна тюльпанів  - … (Голландія)

13. В XVII в. говорили, що художників в цій країні більше, ніж булочників   - …(Нідерланди)

14. На гербі якої країни двоглавий орел тримає в кігтях серп и молот? (Австрія)

15. Батьківщина Еммануїла Канта, Людвіга ван Бетховена -  … (Німеччина)

16. Звідси мореплавець Васко да Гама вирушив на пошуки морського шляху до Індії. (Португалія)

17. Всі  прізвища цієї  країни    розпочинаються  з «Мак- Доналдс»  чи  «О’Хара». Найпоширеніше  чоловіче  ім’я – Патрік. (Швеція)

18. Важко уявити сучасну людину без парфумів. А звідки прийшов  одеколон? (Кельн в Німеччині)

19. Книга Гінесса  родом з країни … (Англія)

20. Ейнштейн, Дизель, Рентген подарували світу багато відкриттів були з країни … (Німеччина) 

 

Координатор:

А тепер вашій увазі пропонується ще одна вікторина «Асоціація»:

(Звучить легка музика) Мелодія № 9

Асистент ведучого виносить піднос На ньому все необхідне для конкурсу.

      Тут предмети, кожен з яких має саме безпосереднє відношення до однієї з європейських країн. Зараз по черзі ви будете брати їх в руки, показувати глядачам і називати. Наприклад: Швейцарські часи!

Переможе той, хто виявиться кращим знавцем винаходів Старого Світу. Прошу Вас!

1. Перший гравець - Українське сало!

2. Грецький горіх! (Волоський. Історична область в Румунії)

3. Голландський сир - Голландія

4. Круоссан  - Франція

5. Оливки - Греція

6. Італійські макарони спагеті  - Італія

7. Англійський замок  - Англія

 

А зараз настала черга дізнатися, наскільки добре ви знаєте літературу. Вашій увазі пропонується вікторина «Яка країна подарувала нам казку?»

(дитяча музика «Вінні-Пух», пісні з «Бременських музикантів»)

Мелодія № 10

1. Про «ведмедя з тирсою в голові» - Вінні-Пуха

 

Алан Олександр Мілн - англійський письменник .

2. «Бременські музиканти» Мелодія № 11, 12

Брати Грімм - німецькі лінгвісти і дослідники німецької народної культури.

3. «Попелюшка»( Золушка). Шарль Перро - французький поет і критик епохи класицизму, член Французької академії з 1671, нині відомий в основному як автор «Казок матінки Гуски».

4.  «Троє поросят». Сюжет «Трьох поросят» сходить до англійського фольклору; літературні версії «Трьох поросят» відомі з XIX століття і входять, зокрема, в книгу «Дитячі віршики та історії» виданій в Лондоні в 1843 році Джеймсом Холівеллом-Філліпсом.

5. «Неймовірні пригоди барона Мюнхаузена». Рудольф Еріх Распе (нім. Rudolf Erich Raspe) (березень 1736 - листопад 1794) - Німецький бібліотекар, письменник та науковець, відомій Переважна через свою книгу «Неймовірні пригоди барона Мюнхаузена».

6. «Пригоди Чипполіно»  - казкова повість італійського письменника Джанні Родарі. Персонажі казки - овочі або фрукти: швець Виноградинка, кум Гарбуз, дівчинка Редиска, хлопчик Вишенька , синьйор Помідор, принц Лимон і т. д.

7. «Бембі». Австрійська нев'януча казка Ф. Зальтена про оленятко.

 

Той учасник засідання, який отримає протягом вікторин найбільшу кількість смайликів вважається найактивнішим і отримує подарунок.

Мелодія № 13 (фон)

(15 слайд)

Учень 3.

Громадянином європейським хочу стати я

Щоб в Україні було кращим життя

Щоб країна була конкурентноспроможна,

А кожна родина – щаслива й заможна.

 

(16 слайд)

Голова Євроклубу.  Наш народ з його культурною спадщиною, гуманістичною ментальністю достойний зайняти в Європі гідне місце, адже ми – єдина європейська родина.

 

 Дякуємо всім!

Playing “The First Million”

 

Glossary:

the rules of the game; a prompt; fifty-fifty; a selecting round; points; to score points; advertisement; to choose a variant; to doubt; to be sure

 

Comments:

 in order to make comprehension easier, the task should be written and put in display for everybody to see them well; a teacher shouldn’t correct students’ mistakes in the course of a game; mistake analysis can be provided after the game is over; for motivation students it’s advisable to prepare some prizes, diplomas etc.

 

 

task for selection round

 

1.     Arrange the words in alphabetic order:

a)     zoo                                        c) apple

b)    yes                                        d) pen

 

2.     Arrange the figures from the least to the biggest:

a)     thirteen                                 c) thirty

b)    three                                     d) fifty-one

 

3.     Arrange the days in proper order:

a)     Saturday                               c) Thursday

b)    Monday                                d) Tuesday

 

4.     Arrange the holidays in chronological order:

a)     Easter                                   c) Victory Day

b)    New Year                            d) Independence Day, the USA

 

5.     Arrange the parts of the day from earliest to the latest:

a)     night                                     c) evening

b)    morning                               d) afternoon

 

6.     Arrange the letters in alphabetic order:

a)     M                                         c) X

b)    V                                         d) C

 

7.     Arrange the ordinal numerals from the least to the biggest:

a)     second                                 c) fifth

 

b)    first                                     d) third

FIRST ROUND QUESTIONS

(LEVEL 1)

 

1.     The first form of the verb “blew” is…

a)     blove                                c) blow

b)    blown                               d) blew

 

2.     The antonym to the word “light” is…

a)     long                                   c) dark

b)    short                                  d) cloud

 

3.     What is the capital of Great Britain?

a)     Kyiv                                  c) London

b)    Paris                                  d) Berlin

 

4.     The population of London is…

a)     9 million                           c) 8 million

b)    7 million                           d) 10 million

 

5.     The fastest way of travelling is by…

a)     train                                   c) bus

b)    plane                                  d) car

 

6.     London stands on the …

a)     Dnipro                                c) Thames

b)    Lena                                   d) Buh

 

7.     The English alphabet has … letters.

a)     25                                        c) 32

b)    26                                        d) 33

 

8.     When does Santa Claus come?

a)     Easter                                  c) New Year

b)    summer                               d) spring

 

9.     People have Holly Supper with … dishes.

a)     11                                        c) 12

b)    5                                          d) 13

 

10.                       What is the third form of the verb “teach”?

a)     teached                               c) tought

 

b)    taugt                                   d) taught

1.     The third form of the verb “wear” is …

a)     weared                                c) wore

b)    worned                                d) worn

 

2.     Washington is the capital of …

a)     Ukraine                              c) the USA

b)    England                             d) France

 

3.     The difference between Julian and the Gregorian calendar is …

a)     13 days                              c) 14 days

b)    15 days                              d) 12 days

 

4.     Which is correct?

a)     good – best – the better     c) good – gooder – the goodest

b)    good – better – the best     d) good – more good – the most good

 

5.     We can do it …

a)     himself                              c) ourself

b)    themselves                        d) ourselves

 

6.     It is a university town.

a)     Manchester                       c) Oxford

b)    Coventry                          d) Sheffield

 

7.     The capital of Scotland is …

a)     Edinburgh                         c) Glasgow

b)    London                              d) Oxford

 

8.     A sound mind in a …

a)     healthy man                       c) healthy body

 

b)    sound body                        d) sound man

SECOND ROUND QUESTIONS

(LEVEL 2)

 

1.     Choose an author as you choose a …

a)     book                                            c) dog

b)    present                                        d) friend

 

2.     Michael Jordan is a … player.

a)     tennis                                          c) basketball

b)    football                                       d) hockey

 

3.     The 1st of September is …

a)     Easter                                         c) Day of Knowledge

b)    Women’s Day                            d) New Year

 

4.     Easter is the celebration of …

a)     spring                                         c) Christ’s rising from dead

b)    Christ’s birthday                        d) the end of winter

 

5.     What is the synonym to the word “guide”?

a)     girl                                             c) scout

b)    badge                                         d) uniform

 

6.     The emblem of Easter is …

a)     flower                                        c) egg

b)    meat                                           d) butter

 

7.     What was Tom Sawyer aunt’s name?

a)     Ann                                           c) Polla

b)    Olga                                          d) Polly

 

8.     We … books from the library

a)     take                                           c) buy

b)    borrow                                      d) get

 

9.     Who was born in 1564?

a)     Byron                                        c) Burns

b)    Kipling                                     d) Shakespeare

 

10.                       The title of Byron was …

a)     Baron                                       c) Lord

 

b)    Prince                                      d) Mister

1.     The word “Diaspora” is borrowed from …

a)     French                                        c) Latin

b)    English                                       d) Greek

 

2.     Where did Aesop live?

a)     England                                      c) Italy

b)    France                                        d) Greece

 

3.     What did Aesop write?

a)     poems                                        c) tales

 

b)    stories                                        d) fables

third ROUND QUESTIONS

(LEVEL 3)

 

1.     The author of “The Adventure of Tom Sawyer” is …

a)     Daniel Defoe                                    c) Robert Burns

b)    Mark Twain                                     d) William Shakespeare

 

2.     A group of people of  the same nationality abroad  is called …

a)     nation                                               c) natives

b)    foreigners                                         d) Diaspora

 

3.     The real name of Mark Twain was …

a)     Sam Brown                                      c) Daniel Clemens

b)    John Twain                                      d) Samuel Clemens

 

4.     Mark Twain was born in …

a)     England                                           c) France

b)    the USA                                          d) Canada

 

5.     Many banks and offices are located in this part of London.

a)     the East End                                    c) the City

b)    the West End                                  d) Westminster

 

6.     The richest part of London is …

a)     the East End                                    c) the City

b)    the West End                                  d) Westminster

 

7.     The author of “Don Juan” is …

a)     Shakespeare                                   c) Byron

 

b)    Burns                                             d) Marshal

KEYS:

Selection Round: 1 – cdba, 2 – bacd, 3 – bdca, 4 – bacd, 5 – bdca, 6 – dabc,

7 – badc.

First Round: 1 – c, 2 – c, 3 – c, 4 – c, 5 – b, 6 – c, 7 – b, 8 – c, 9 – c, 10 – d, 11 – d, 12 – c, 13 – d, 14 – b, 15 – d, 16 – c, 17 – a, 18 – b.

Second Round: 1 – d, 2 – c, 3 – c, 4 – c, 5 – c, 6 – c, 7 – d, 8 – b, 9 – d, 10 – c, 11 – d, 12 – d, 13 – d.

 

Third Round: 1 – b, 2 – b, 3 – d, 4 – b, 5 – c, 6 – b, 7 – c.

План-конспект уроку з англійської мови з використанням ІКТ

на тему “The Solar System”

 

8 клас

Мета уроку:

üформувати в учнів вміння спілкуватися англійської мовою на тему «Сонячна система»;

üвдосконалювати фонетичні та лексичні навички говоріння;

üрозвивати вміння аудіювання (розуміння основного змісту прослуханого) та читання (пошуковий тип читання);

üсприяти розширенню кругозору школярів;

üрозвивати вміння працювати самостійно з джерелами інформації, вибирати потрібну інформацію;

üрозвивати мислення, увагу, пам'ять;

üпідтримувати або підвищувати цікавість до вивчення англійської мови;

üдонести до учнів наступну ідею: «Знання англійської мови може бути не лише метою лінгвістичної освіти, а й засобом пізнання світу»;

üвиховувати в учнів самостійність, мислення, кмітливість;

üвиховувати культуру спілкування та бажання навчатись, здобувати знання самостійно.

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: проектор, мультимедійний екран, комп’ютер, роздатковий матеріал, малюнки до теми.

Хід уроку:

I. Організаційний момент.

T. Good morning class! Nice to see you! How are you?

ІІ. Мотивація теми та мети уроку.

 

T. Look at the poster on the board.

Try to guess what we are going to study today.

P1. We are going to study the planets of the Solar System.

(Слайд 1)

T. You are right. At the lesson we are going to explore the vast material on the topic “The Solar System”. It's not only about serious facts, but also about having fun. You will learn how to have fun studying space and how to improve your language skills in an amusing way. Earlier you have learnt this material.

 At what lessons did you study it?

P. At the lessons of Natural History.

 

T. Let’s repeat some information on the topic.

(CD Природознавство 2 хв.)

II. Основний етап уроку.

1. Фонетична зарядка. Phonetic exercise.

T. Today we will explore the planets. Let’s learn how to pronounce their names correctly. Listen to me and repeat after me. Then practice it and pronounce the new words in chain.

Sun, Mercury, Venus, Earth, Mars, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptune, Pluto.

(timing: 2 minutes)

And now let’s recite a poem about The Solar System.

2. Мовна розминка.

(Слайд 2)

P2. The Moon is made of silver
     The Sun is made of gold
     Jupiter is made of tin
     So the ancients told.

P3. Venus is made of copper

      Saturn is made of lead

      And Mars is made of iron

      So the ancients told.

P4. But what the Earth is made of

        very long ago

       The ancients never told us

       Because they did not know.

3. Активізація лексики. Vocabulary practice (5 minutes).To make it easier to understand each other let’s start with new words. Some of them are familiar to you.

(Слайд 3)

•        Galaxy

 

•        Solar system

Planet

•        Sun

•        Moon

•        Satellite

•        Turn around

•        Alien

•        Spaceship

•        UFO

T. Listen to the definitions and match them with the words.

1.      It is a space and everything that exist in it. (the universe)

2.      It is a huge group of stars and planets. (galaxy)

3.      It is a place far above the Earth where there is no air. (space)

4.      It is a rocket or other vehicle that can travel in space. (a spaceship)

5.      It is a large, round object that goes round a star. (planet)

6.      It is the Sun together with the planets going round it. (the Solar System)

 (Слайд 4)

Т. How many main planets are there in the Solar System? Can you name them?

4. Повідомлення учнями вивченого матеріалу про планети.

(Слайд 5)

Р1. The Earth is the third planet from the Sun. The colour of the  Earth comes from the oceans which cover 70 per cent of the planet.

(Слайд 6)

P2. Mars is the fourth planet is named after a Roman god of war. Mars has two natural satellites - Phobos and Deimos.

(Слайд 7)

 

P3. Jupiter is the fifth planet from the Sun, the largest in the Solar system. It`s a very stormy planet because it spins so fast.

(Слайд 8)

P4. Saturn is the sixth planet. It`s 100 times the size of Earth, but it`s lighter than water.

(Слайд 9)

P5. Uranus is the seventh planet from the Sun. It spins at an angle. Each pole of the planet, north and south,  has 42 years of sunlight, then 42 years of darkness.

(Слайд 10)

P6. Neptune is the eighth and farthest planet in the Solar System. It has the strongest winds in the Solar System – up to 2,400 km/h.

(Слайд 11)

P7. Venus is named after Venus, goddess of love in Roman pantheon. It`s the hottest planet in the Solar System.

(Слайд 12)

P8. Mercury is the smallest and the fastest planet in the Solar System. It`s very hot during the day and very cold at night.

(Слайд 13)

T. Easy ways to remember the order of the planets (and Pluto) are the mnemonics: "My Very Excellent Mother Just Sent Us Nine Pizzas". The first letter of each of these words represents a planet – in the correct order.

5. Spelling game. Crossword (5 minutes).

Find as many planets in the crossword. I give you 5 minutes to find as many planets as possible.  

Ю

Ч

П

Щ

З

З

Е

Ь

І

І

О

Х

Л

Ф

Р

Ц

У

У

І

М

N

P

Щ

Ц

Ф

Ь

R

P

M

Н

М

Х

Ф

У

U

Б

М

S

S

Х

Е

У

К

Р

И

Е

С

Й

Т

Е

Л

U

U

Н

Т

Н

Ш

Е

Ж

Е

Ч

Ф

Р

Х

Г

N

N

З

І

Т

Е

В

О

И

Ш

Й

Е

Ц

Е

Е

А

Я

Р

Р

M

A

R

S

E

Г

N

C

M

V

R

И

U

A

M

E

R

C

U

R

Y

К

Я

Д

U

T

J

E

S

A

T

U

R

N

А

Д

 

 

1. Sun                                                               5. Neptune

2. Saturn.                                                        6. Mars.

3. Mercury.                                                     7. Uranus.

4. Jupiter.                                                        8. Earth.

                                                                        9. Venus.

6. Listening comprehension (5 minutes). Match the texts about the first planet of the solar system with the titles A-C. Put your answers in the table.

(Слайд 14)

A.      Center of the Solar System

B.      Studying the Sun

C.      The Sun is a Star

1.      The sun looks like a big, glowing ball. The Sun is a star. A star is a huge ball of hot gases. All stars make their own energy.

2.      The Earth and the Sun are both part of the solar system which includes 8 planets. Asteroids, comets and dwarfs planets are also part of the solar system. The Sun lies at the centre of the solar system. Mercury, Venus, Earth, and Mars are closest planets to the Sun. Jupiter, Saturn, Uranus, and Neptune are the farthest planets.

3.      Nicolaus Copernicus, who lived about 5 hundred years ago, thought that Earth and other planets circled the Sun. Then people began to send spacecraft from Earth. The spacecraft took pictures of the Sun. Every day, these spacecraft send information back to Earth. They are helping us to learn more about the Sun.

1

2

3

 

 

 

Let’s check your answers.

(Слайд 15)

Keys: 1-c, 2-a, 3-b.

 

 

7. Reading comprehension (10 minutes).

 Read the texts 1-7. Match the questions A-G with the texts 1-7. Put your answers in the table.

Read the texts 1-7. Match the questions A-G with the texts 1-7. Put your answers in the table.

Which planet

A       was discovered in the last century?

B       got its name because of its distinction from others?

C       is the hottest?

D       is known for its density?

E       comes the second after Jupiter in size?

F       was discovered by a musician?

G       is believed to have water on its surface?

1.      Venus one of the planets in our solar system, is the second in distance from the Sun. Except for the Sun and the Moon, Venus is the brightest object in the sky. The surface temperature is the hottest of any planet – about 477C.

2.      Jupiter is the largest planet in the solar system. It is the fourth brightest object in Earth’s sky, after the Sun, the Moon, and Venus. The Romans named it for their god, Jupiter, because of its prominence in the sky. Jupiter is a ball of gas and has no solid surface.

3.      Neptune is the fourth largest planet in the solar system. Astronomers believe that the surface of the planet is covered by an ocean of water mixed with rocky material. Neptune has four rings and 11 unknown moons.

4.      Pluto is farther from the Sun than the other planets in the solar system. It is a small, rocky, and cold planet. It was discovered in 1930. Pluto is the most distant planet in the solar system (if it can be called a planet).

5.      Uranus is a major planet in the solar system. Uranus has 11 unknown rings and 27 moons. Uranus was the first planet that people discovered by using a telescope. Sir William Herschel, a German-born British musician and astronomer, discovered the planet in 1781.

6.      Mercury is the closest to the Sun. Mercury is surprisingly dense because it has a very large iron core. Mercury’s surface is similar to the Moon’s one because many asteroids constantly fall on it.

7.      Saturn is the second largest planet in the solar system. Saturn’s ring system which was first seen by the Italian scientist Galileo in 1610. He did not understand that the rings were separate from the body of the planet. Later the rings were described correctly.

 

1

2

3

4

5

6

7

 

 

 

 

 

 

 

Exchange your papers and check each other’s answers.

(Слайд 16)

Keys: 1-c, 2-b, 3-g, 4-a, 5-f, 6-d, 7-e.

 

8. Discussion. 

T. Every year, thousands of people say that they see strange lights in the sky. Many people think that these lights are spaceships- “flying saucers”- from other planets.

1.      Do you think there is life on other planets?

2.      Do spaceships come to earth?

3.      Have you ever seen an alien?

4.      Do you want to see an alien?

5.      Do you believe that they really exist?

 If aliens exist in the world what do they look like?  May be like this one?

(Слайд 17)

(Слайд 18, 19, 20)

9. Cosmic Quiz.

Choose the right statement.

10. Answering the questions (4 minutes). Now let’s see how much you have learnt today. Listen to my questions. Raise your hand if you know the right answer.

 

1.      What is at the center of our Solar System?

 How many planets are there in our Solar System?

3.      Which planet is nearest to the Sun?

4.      Which planet is farthest from the Sun?

5.      Which planet is the biggest?

6.      Which planet has the biggest, most easily-seen rings orbiting it?

7.      Which planet is called the "red planet"?

8.      Which is the hottest planet of the Solar System?

Keys: the Sun, 8, Mercury, Neptune, Jupiter, Saturn, Mars, Venus.

III. Заключний етап.

1.     Підведення підсумків уроку.

2.     Рефлексія. Did you like the lesson and its topic? Will you continue studying space?

3.     Запис домашнього завдання.

T.   I propose you to make a project about one planet at home. You may do it on the computer in a form of presentation. If you have no computer at home you may draw the project. Make a group of  two pupils by yourself. Tomorrow I’ll be ready to listen to your works at the lesson.